Sociálne siete sú nevyhnutnosťou a neoddeliteľnou súčasťou digitálneho marketingu. Môžu byť veľmi efektívnym nástrojom podpory vášho e-shopu, alebo aj cestou do pekla. Aby ste sa nikdy nestali obeťou vlastných sociálnych sietí, mám pre vás pár rád, ako sa popasovať s marketingom a na čo si dávať pozor.
Riešte problémy, nie produkty
Ak ste aspoň trochu zbehlí v marketingu, určite ste už niekedy počuli vetu “Nepredávate vŕtačku, ale dieru v stene”. Je to presne tak. Váš marketing by nemal byť o produkte, ktorý predávate, ale o probléme, ktorý rieši. Predstavte si, napríklad, že ste kuchynské štúdio a predávate vodovodné batérie, sprchy alebo vane. Váš obsah na sociálnych sieťach by mal byť o tom, ako čo najefektívnejšie čistiť batérie alebo povlaky, ktoré sa vo vaniach tvoria, prípadne, ako sa starať o vašu sprchovú hlavicu, aby vám vydržala čo najdlhšie. Čím viac obsahu, ktorý rieši bežné problémy, tým skôr vás budú považovať za odborníka v danej oblasti a teda k vám cítiť viac dôvery.
Správne nastavené kampane
Nemyslite si, že nastavovanie kampaní alebo práca social media managera sú vyhodené peniaze alebo zabitý čas. Dnes, viac, ako kedykoľvek, je veľmi dôležité, aby s vašimi sociálnymi sieťami pracovali ľudia, ktorí vedia, čo robia. Nástroje na manažovanie sociálnych sietí sa menia zo dňa na deň a nikto vám nedá dopredu vedieť. Kým v jeden mesiac môžu vaše facebookové kampane za 1000€ osloviť 100 000 ľudí, na ďalší mesiac sa podmienky môžu zmeniť a za rovnakú sumu môžu osloviť iba polovicu z nich. Nie je to vinou toho, kto reklamy nastavuje, je to záležitosť zmluvných podmienok sociálnych sietí a ich testovania trhu. Slovensko patrí medzi testovacie krajiny, preto sa nečudujte, ak vám váš social media manager povie, že na ďalší mesiac bude potrebovať vyšší budget, pretože sociálne siete zmenili podmienky používania a dosahy za reklamy.
Interagujte s vašim publikom
Vyzývajte vašich fanúšikov, aby vám písali komentáre. Môžete to urobiť formou súťaže, zaujímavých otázok či vyžiadania si ich názorov. Ľudia sa radi zapájajú do diskusie, o ktorej si myslia, že ich názor zaváži. Nespoliehajte sa len na hardsellové posty, ktoré predávajú vaše produkty. Je potrebné zaradiť aj tzv. image posty, aby ste si vytvorili s vašimi sledovateľmi vzťah.
Monitorujte výsledky a prispôsobujte stratégiu
Je pre vás ako podnikateľa nesmierne dôležité, aby ste monitorovali výsledky vašich marketingových aktivít na sociálnych sieťach. Analyzujte kampane a príspevky, ktoré dosahujú najlepšie výsledky - čo je na obrázku či video, aký je popis v statuse, kedy bol príspevok uverejnený a kto naň reagoval. Zistite, kedy a prečo sa vám darí najviac a opakujte svoje činnosti. Používajte analytické nástroje na meranie dosahu, interakcií či konverzií zo sociálnych sietí. Vaša marketingová stratégia môže byť akokoľvek úžasná, ak ju neprispôsobíte vášmu publiku, nebude fungovať.
Opatrne s trendami
Trendy na sociálnych sieťach vám môžu pomôcť alebo aj nie. Je síce pravda, že videá, na ktorých sa tancuje na známu zvučku alebo videá s odhaľovaním pohlavia babätka prepichnutím balónu sú veľmi populárne, ale to neznamená, že by ste ich mali aplikovať do vašej marketingovej stratégie, ak predávate, napríklad, nábytok. Nie je to z hľadiska vašej značky a produktov adekvátne, hoci je to populárne. Myslite múdro a publikujte ešte múdrejšie.
Efektívny marketing na sociálnych sieťach môže pomôcť vášmu e-shopu prilákať veľké množstvo zákazníkov. Pamätajte na to, že úspešný marketing na sociálnych sieťach je dlhodobý proces a vyžaduje trpezlivosť, kontinuitu a stále úsilie. Ani Rím predsa nepostavili za deň a už vôbec nie dôvody na zástup turistov, ktorí si tam chodia každoročne robiť fotky na Instagram.